CEIDG – czym jest i do czego służy?
  22 30 75 777       pomoc@360ksiegowosc.pl
Wypróbuj teraz za darmo
Radosław Pilarski, copywriter, adwokat, doradca restrukturyzacyjny. Współzałożyciel agencji contentprawniczy.pl.

CEIDG – czym jest i do czego służy?

Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej to rejestr przedsiębiorców, dzięki której każda osoba prowadząca jednoosobową działalność może założyć firmę, zawiesić ją czy też zamknąć.

Dodatkowo umożliwia ona modyfikację danych przedsiębiorcy. Co istotne, z CEIDG w całości można korzystać online. Nie ma potrzeby wychodzenia z domu i stania w długich kolejkach w urzędach.

To bardzo innowacyjne rozwiązanie, które istotnie ułatwia życie małym przedsiębiorcom. Przyjrzymy się mu zatem nieco bliżej.

 

Czym jest CEIDG?

CEIDG, czyli Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej, to baza danych zbierająca informacje o osobach prowadzących przedsiębiorstwo w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub spółki cywilnej na terytorium RP. Jest to również punkt informacyjny o tych podmiotach, do którego dostęp ma każdy zainteresowany.

Ewidencja prowadzona jest przez ministra właściwego do spraw gospodarki przy pomocy systemu teleinformatycznego.

Znajdziemy ją pod adresem: www.aplikacja.ceidg.gov.pl. CEIDG prowadzone jest w całości online, a co za tym idzie, wszystkie dane wprowadzane do rejestru przekazywane są w formie elektronicznej. Dostęp do nich również wymaga takiej formy.

 

Ważne! Pomimo iż rejestr jest obsługiwany wyłącznie za pomocą systemu teleinformatycznego, to wszystkie sprawy przedsiębiorca jest w stanie załatwić także w sposób tradycyjny, tj. w urzędzie miasta lub gminy, bądź pisemnie za pomocą operatora pocztowego

 

Załóż darmowe konto







    Rejestracja darmowego konta zapewnia dostęp do w pełni funkcjonalnej wersji programu (nie jest to wersja demonstracyjna), z której możesz korzystać przez 3 miesięcy. W tym okresie wprowadzisz do 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 poleceń księgowania, jeśli prowadzisz pełną księgowość.

    Rozpocznij już teraz!

    Administratorem danych osobowych jest Merit Aktiva Sp. z o.o. Powierzone dane osobowe przetwarzane są w celu realizacji usługi newslettera, wysyłki wiadomości marketingowych i reklamowych. Ponadto, dane przetwarzane będą w celu informowania o działaniu w/w aplikacji, w tym przesyłania komunikatów generowanych w ramach jej funkcjonalności.

     

    Zadania CEIDG

    Zadania CEIDG, tak jak wszystkie inne kwestie związane z ewidencją, zostały określone w ustawie o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy.

    Jak możemy przeczytać w art. 2 ust. 2 ustawy, zadaniem CEIDG jest:

    1. ewidencjonowanie przedsiębiorców będących osobami fizycznymi;
    2. udostępnianie informacji o przedsiębiorcach i innych podmiotach w zakresie wskazanym w ustawie;
    3. udostępnianie informacji o zakresie i terminie zmian we wpisach do CEIDG oraz w informacjach i danych udostępnianych w CEIDG, a także o wprowadzającym te zmiany podmiocie;
    4. umożliwienie wglądu do danych bezpłatnie udostępnianych przez Centralną Informację Krajowego Rejestru Sądowego;
    5. udostępnianie informacji o ustanowionym pełnomocniku lub prokurencie, w tym o zakresie udzielonego pełnomocnictwa lub o rodzaju i sposobie wykonywania prokury.

     

    Wpis do ewidencji

    Najważniejszą funkcją rejestru jest możliwość założenia firmy, jej zawieszenia lub zamknięcia, a także modyfikacji danych o przedsiębiorcy. Wszystkie te czynności dokonujemy za pomocą formularza CEIDG-1.

     

    CEIDG jest prowadzone zgodnie z zasadą „jednego okienka”, co też oznacza, że składając wniosek o wpis do ewidencji, przedsiębiorca jednocześnie dokonuje:

    • zgłoszenia identyfikacyjnego do urzędu skarbowego;
    • wyboru formy opodatkowania podatkiem dochodowym;
    • zgłoszenia do Krajowego Rejestru Urzędowego Podmiotów Gospodarki Narodowej – REGON;
    • zgłoszenia, jako płatnik składek do ZUS.

     

    Uwaga! Jeżeli przedsiębiorca nie posiada jeszcze NIP i REGON, wówczas wniosek o wpis jest jednocześnie wnioskiem o nadanie tych numerów. Po rejestracji zostaną one automatycznie uzupełnione we wpisie w CEIDG.

     

    Trzeba przy tym pamiętać, że przekazanie przez CEIDG informacji do Urzędu Skarbowego i ZUS nie wyczerpuje wszystkich obowiązków rejestracyjnych. Przedsiębiorca musi dodatkowo dokonać zgłoszenia do ubezpieczenia w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

     

    Ważne! Każdy wpis (w tym ten rejestracyjny) jest zwolniony od jakichkolwiek opłat.

     

    Jeżeli wniosek o wpis składany jest online, należy go podpisać za pomocą Profilu Zaufanego lub podpisu kwalifikowanego. W przypadku tradycyjnych form wypełniania i składania wniosku wystarczy podpis własnoręczny.

     

    Jakie dane podlegają wpisowi?

    W celu rejestracji działalności gospodarczej przedsiębiorca musi wskazać wymagane ustawą informacje.

    Katalog jest dosyć rozbudowany, zatem nie będę tutaj umieszczał wszystkich danych, jakie wymaga CEIDG – można je znaleźć w art. 5 ustawy.

     

    Do najważniejszych możemy zaliczyć takie informacje jak:

    • imię i nazwisko przedsiębiorcy;
    • numer PESEL lub data urodzenia przedsiębiorcy, o ile nie posiada numeru PESEL;
    • dodatkowe określenia, które przedsiębiorca włącza do firmy (nazwa firmy, inna niż imię i nazwisko);
    • numer identyfikacyjny REGON przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
    • numer identyfikacji podatkowej (NIP) przedsiębiorcy, o ile taki posiada;
    • adres do doręczeń;
    • adres stałego miejsca wykonywania działalności gospodarczej — jeżeli przedsiębiorca takie miejsce posiada;
    • przedmiot wykonywanej działalności gospodarczej według Polskiej Klasyfikacji Działalności (PKD) na poziomie podklasy, w tym jeden przedmiot przeważającej działalności;
    • data rozpoczęcia wykonywania działalności.

     

    Uwaga! Od 1 stycznia 2025 roku obowiązkowo należało będzie wskazać adres do doręczeń elektronicznych. Dotyczy to również przedsiębiorców, którzy już prowadza firmę.

     

    Obowiązek dokonywania zmian w CEIDG

    W każdym przypadku zaistnienia zmiany w danych przedsiębiorcy, np. zmiany adresu prowadzenia działalności czy przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej PKD, przedsiębiorca ma obowiązek zgłosić ten fakt do rejestru.

    Modyfikacji danych dokonuje się na tym samym formularzu, co przy rejestracji firmy, tj. CEIDG-1. Analogicznie można tego dokonać tradycyjnie (na piśmie w urzędzie gminu lub miasta; listownie) albo za pomocą systemu teleinformatycznego (https://www.biznes.gov.pl/pl/e-uslugi/00_0737_00). W tym drugim wypadku potrzebny będzie Profil Zaufany lub podpis kwalifikowany.

     

    W tym samym miejscu możliwe jest również zawieszenie działalności, jej wznowienie oraz wykreślenie przedsiębiorcy z ewidencji.

     

    Informacja o przedsiębiorcach

    CEIDG jest także punktem informacyjnym. Każda osoba zainteresowana może wyszukać przedsiębiorcę i sprawdzić wszelkie dane go dotyczące.

     

    Nie trzeba znać wszystkich danych związanych z przedsiębiorcą, aby móc go odnaleźć. W zasadzie wystarczy wyłącznie jedna informacja.

    Wyszukiwarka pozwala wyszukiwać osoby prowadzące działalność między innymi po:

    • imieniu i nazwisku;
    • nazwie firmy;
    • NIP;
    • REGON;
    • kodzie PKD;
    • danych adresowych (województwo, powiat, gmina, miejscowość, ulica).

     

    Oprócz aktualnych danych wpisanych do rejestru CEIDG pozwala również sprawdzić historię wpisu wraz z datami, w jakich nastąpiły określone zmiany.

    Zatem zainteresowany jest w stanie zobaczyć, jak wyglądał wpis przed i po modyfikacji.

    Czasami jest to naprawdę użyteczna opcja, w szczególności kiedy dana informacja musiała być aktualna w danej dacie np. przy adresie pozwanego przy składaniu pozwu.

     

    Uwaga! Jeżeli jest taka potrzeba, można pobrać wpis w wersji .pdf i zapisać go w pamięci komputera czy telefonu. Ułatwia to dostęp do danych przedsiębiorcy, szczególnie jeżeli nie mamy stałego połączenia z internetem.

     

    Artykuł przygotowany przez naszego specjalistę Radosława Pilarskiego

     


    Usprawnij swoją pracę,
    dołącz do nas!

    do 3 miesięcy od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

    Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.