Firma cateringowa – jak wygląda to od kuchni?
Radosław Pilarski, copywriter, adwokat, doradca restrukturyzacyjny. Współzałożyciel agencji contentprawniczy.pl.

Firma cateringowa – jak wygląda to od kuchni?

Ludzie stają się coraz bardziej zabiegani, mają na wszystko mniej czasu. Nadgodziny, korki, dodatkowe zajęcia poza domem. Wszystko to sprawia, że coraz mniej chętnie stajemy w kuchni.

Doskonale wychwyciły to firmy specjalizujące się w dostawach jedzenia. Firma cateringowa jest w stanie przygotować zbilansowany zestaw posiłków na cały dzień, dostosowany do każdego klienta.

Doceniają to osoby, które nie tylko nie mają czasu na gotowanie lub umiejętności kucharskich, ale również ci, którzy stawiają na zdrową dietę. Jak jednak taki biznes wygląda od kuchni? Jakie wymagania należy spełniać, aby móc zostać przedsiębiorcą cateringowym?

 

Firma cateringowa – zanim rejestracja to potrzebny jest dobry biznesplan

To, o jakie wymogi formalne należy zadbać, aby móc legalnie prowadzić firmę cateringową, omówione zostanie w następnym punkcie. Tutaj skupimy się na idei tego biznesu.

Zarejestrowanie przedsiębiorstwa nie daje bowiem automatycznego przepisu na sukces. Podobnych firm jest na rynku multum. Nie wiele pozostało nisz, które można byłoby zapełnić. Zatem, aby wybić się na tle konkurencji, potrzebny jest dobry biznesplan.

Przede wszystkim, na starcie należy zastanowić się nad klientem docelowym. Catering jest bardzo szeroką dziedziną gastronomii. Może być to dostarczanie jedzenia do klienta biznesowego lub prywatnego.

Obsługiwane mogą być eventy firmowe, wesela, chrzciny, odbiorcy pracujący w korporacjach czy też indywidualne osoby chcące otrzymywać codzienne posiłki na całe dni.

W tym celu należy zbadać lokalny rynek, sprawdzić jakich potencjalnych klientów jest najwięcej, gdzie łatwo będzie można dotrzeć, jakie koszty marketingowe będą wymagały określone działania.

Ważna jest również konkurencja. Z jednej strony, tam, gdzie jest jej najwięcej, na daną usługę jest największe zapotrzebowanie. Z drugiej natomiast, wielość podobnych firm to również trudniejsza walka o klienta. Być może istnieje jeszcze jakaś część rynku, która nie została zagospodarowana.

Innowacyjna usługa lub produkt mogą być strzałem w dziesiątkę.

Specyfika tego biznesu każe skupiać się na rynku lokalnym. Ciężko dostarczać świeże jedzenie klientom oddalonym kilkadziesiąt lub kilkaset kilometrów dalej. Są jednak firmy, które specjalizują się w „wysyłkowym” sporządzaniu posiłków.

To z całą pewnością jest przyszłość, za którą aktualnie bierze się niewielka ilość przedsiębiorców. Mimo dużego pola do rozwoju w tej kwestii wymogi są bardziej rygorystyczne, przez co początkowe koszty mogą być znacznie wyższe.

Niezależnie co zdecyduje młody przedsiębiorca, jego decyzja musi być dobrze przemyślana i co najważniejsze – dobrze skalkulowana.

Do tego jest potrzebne stworzenie szczegółowego i kompleksowego menu. Bez niego może się okazać, że pomysł był dobry, jednak koszt produkcji cateringowej na określonych produktach przewyższa możliwe zyski.

Każda podwyżka ceny usługi może sprawić, że początkowo zachęceni klienci, szybko uciekną do konkurencji. A jest gdzie uciekać, rynek jest naprawdę duży.

 

Firma cateringowa – czas na rejestrację przedsiębiorstwa

Firma cateringowa może przyjąć każdą możliwą formę prawną działalności (za wyjątkiem spółki partnerskiej). Przedsiębiorca może zatem rozpocząć swój biznes w formie jednoosobowej działalności gospodarczej lub też spółki cywilnej, osobowej lub kapitałowej.

Należy przy tym pamiętać, że JDG trzeba zgłosić do CEIDG, natomiast spółki osobowe i kapitałowe do KRS. Nieco bardziej niezrozumiała może być rejestracja spółki cywilnej. O tym jednakże pisaliśmy w artykule Spółka cywilna – na czym polega ten dziwny twór?

Po zgłoszeniu przedsiębiorstwa do odpowiedniego rejestru przyszedł czas na zgłoszenie w Urzędzie Skarbowym.

Dokonuje się tego na formularzu VAT-R (jest to obowiązek nawet dla przedsiębiorców, którzy nie będą czynnymi płatnikami VAT). Następnie należy zgłosić się do ZUS z formularzami ZUS ZUA bądź ZUS ZZA (ZUA jeżeli przedsiębiorca zgłasza się do ubezpieczenia społecznego i zdrowotnego, ZZA jeżeli tylko do zdrowotnego).

Ostatnim krokiem jest wizyta w sanepidzie. Organ musi przeprowadzić inspekcję w lokalu firmy i zweryfikować, czy nadaje się on do przygotowywania produktów gastronomicznych.

Przedsiębiorstwa, które pozytywnie przejdą kontrolę, wpisywane są do rejestru zakładów podlegających urzędowej kontroli organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej.

Wniosek o wpis na listę należy złożyć co najmniej 14 dni przed rozpoczęciem produkcji.

Organ będzie wymagał przy tym książeczek sanepidowskich wszystkich osób biorących udział w przygotowywaniu posiłków oraz wyników badania wody w lokalu.

Przedsiębiorca musi posiadać także książeczkę kontroli, w której ewidencjonowana będzie historia kontroli sanitarnej. Istotne jest także wdrożenie w firmie systemu HACCP (System Analizy Zagrożeń i Krytycznych Punktów Kontroli) oraz zasad GMP (Dobrej Praktyki Produkcyjnej) i GHP (Dobrej Praktyki Higienicznej).

 

Gdzie prowadzić firmę cateringową?

Przedsiębiorca planujący wejść w świat gastronomii zapewne zastanawia się, czy musi od razu inwestować we własny lokal. Otóż nie musi. Może skorzystać także z innych możliwości.

Oczywiście własny lokal jest najlepszym wyjściem. Można dostosować go do zapotrzebowania klienta docelowego, urządzić go tak jak się chce i zainstalować każdy możliwy, pomocny sprzęt. Przy tym jest to opcja najdroższa.

Czynsze w tej chwili osiągają astronomiczne wartości, ciężko również znaleźć taki metraż, który spełniałby wszystkie wymogi przedsiębiorstwa.

Zakup lub leasing sprzętu do gotowania również będzie dużym obciążeniem dla portfela.

Innym, alternatywnym wyborem, jest podpisanie umowy na użytkowanie lokalu i sprzętu innej firmy gastronomicznej.

Catering zazwyczaj przygotowywany jest w nocy (ma być bowiem dostarczony klientowi dnia następnego, więc dobrze jeżeli będzie świeży), co pozwala na korzystanie z kuchni znajdujących się w lokalach innych restauracji czy stołówek.

Jest to wybór o wiele tańszy niż własny punkt, jednak bardzo mocno ogranicza przedsiębiorcę w jego pracy. Musi on korzystać z tego co już tam zastanie, a jeżeli nie ma tam jakiegoś sprzętu, to wówczas musi wykreślać z menu dany posiłek, do którego przygotowywania wymagane byłoby właśnie takie urządzenie.

Jeśli jednak firma cateringowa znajdzie lokal i kuchnie, która będzie idealnie wpasowywała się w jej model biznesowy, wybór tej drogi może okazać się naprawdę opłacalny.

Niektórzy spośród przyszłych przedsiębiorców mogą się zastanawiać czy firmę cateringową można otworzyć w swoim mieszkaniu lub domu. I tak, jest taka możliwość.

Nie będzie jednak możliwe przygotowywanie posiłków na swoich codziennych talerzach przy użyciu domowych patelni i garnków.

Tutaj przepisy są niezmienne – chcąc prowadzić firmę w lokalu mieszkalnym, muszą być spełnione wszystkie wymogi i wytyczne sanepidu.

Kuchnia musi posiadać zatem dostęp do ciepłej i zimnej wody, środki czystości i do dezynfekcji, wentylację oraz okna zabezpieczone przeciw owadom.

Wyposażenie również będzie musiało być dostosowane do wymogów prawnych, między innymi przedsiębiorca musi zainwestować w odpowiednie lodówki i zamrażarki.

 

Lokal gastronomiczny – jakie wymogi musi spełnić?

Niezależnie czy przedsiębiorca wybierze najem lokalu, użyczenie cudzej kuchni czy własny dom, miejsce, gdzie przyrządzane są posiłki, musi spełniać określone wymogi. Postarajmy się zatem określić najważniejsze z nich.

Po pierwsze, kuchnia musi mieć odpowiednią wysokość. Co do zasady pomieszczenie produkcyjne powinno mieć 330 cm wysokości.

Firma może przy tym złożyć wniosek o wydanie pozwolenia na odstępstwo, wówczas organ może zgodzić się na lokal, w którym sufity są na wysokości co najmniej 250 cm.

Po drugie, należy zadbać o wentylację. Każde pomieszczenie produkcyjne musi taką posiadać.

Jeżeli dodatkowo kuchnia jest wyposażona w okap, trzeba pamiętać, że każde takie urządzenie musi mieć własny przewód. Jeżeli chodzi o toalety, to te muszą posiadać już wentylację mechaniczną, zwykła kratka w ścianie nie wystarczy.

Po trzecie, lokal i sprzęt musi być łatwy do czyszczenia. Na podłodze i ścianach muszą znajdować się łatwo zmywalne płytki. Blaty nie mogą być stworzone z materiałów, które szybko nasiąkają, zaś akcesoria kuchenne nie mogą być wyprodukowane z tworzyw, które mogą pochłaniać resztki jedzenia lub środki chemiczne.

Przykładem takiego sprzętu, który nie nadaje się do gastronomii, są drewniane deski do krojenia. Ogólnie chodzi o to, aby wszystko, co znajduje się w kuchni, było proste do czyszczenia.

Po czwarte, wymagane jest zachowanie zasady, zgodnie z którą nie można krzyżować „dróg” czystych z brudnymi.

Dla przykładu, jeżeli lokal posiada tylko jedno wejście – dostawy, wywozy, wejście personelu itd. nie mogą odbywać się w tym samym czasie. Wszystko musi być wykonywane o innej porze.

To samo dotyczy np. użytkowania zlewów – czyste naczynia nie mogą znajdować się z brudnymi. Garnki i patelnie nie mogą być myte razem z pożywieniem, zaś mięso płukane z warzywami.

Po piąte należy dbać o higienę. Ciepła i zimna woda to podstawa. Bez niej gotowanie jest wręcz nielegalne.

Inne wymogi to moskitiery w oknach, osłony na włosach czy rękawiczki na rękach personelu. Czystość i sterylność to podstawa. Bez przestrzegania tych zasad lepiej w ogóle nie brać się za rynek gastronomiczny.

 

Firma cateringowa – co z opodatkowaniem?

Działalność gastronomiczna może być opodatkowana w każdej możliwej formie.

Do wyboru jest:

  • podatek progresywny – 12% i 32%;
  • podatek liniowy – 19%;
  • ryczałt od przychodów ewidencjonowanych – 8,5%.

W pierwszych dwóch przypadkach podatek dochodowy liczony jest od dochodu. Przy podatku progresywnym istnieje dodatkowo możliwość odliczenia kosztów. Ryczałt z kolei wylicza się z samego przychodu, bez brania pod uwagę kosztów prowadzenia działalności.

Stawka przy ryczałcie jest jednak najniższa. Warto się zatem nieco pochylić nad tą metodą podatkową.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne wskazuje, że przychody z działalności gastronomicznej, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, opodatkowane są stawką 3%.

Catering się jednak do tego nie zalicza. Usługi przygotowania i dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (catering) posiadają symbol PKWiU 56.21.19., a ten rodzaj działalności to usługi przygotowywania i dostarczania żywności dla pozostałych odbiorców zewnętrznych (katering), czyli tzw. działalność usługowa. W tym zatem wypadku ryczałt wynosi już 8,5%.

Gdy mamy już wszystko co jest nam niezbędne do uruchomienia naszej firmy, należy jeszcze pamiętać o programie księgowym. W 360 księgowość można wystawiać faktury, księgować koszty, przygotowywać raporty, dzięki którym będziemy mieć wgląd w kondycję naszej firmy.

Niezależnie także od tego jaką formę opodatkowania wybierzemy, możemy swoją księgowość prowadzić w 360 Księgowość.

 

 

Artykuł przygotowany przez naszego specjalistę Radosława Pilarskiego

 


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 6 miesięcy od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.