Firmowy rower i skuter w kosztach
Jakub Chmielecki - Główny Księgowy. Autor porad dla przedsiębiorców. Współpracuje z wieloma biurami rachunkowymi.

Firmowy rower i skuter w kosztach

Wydatki na rower i skuter w firmie a koszty uzyskania przychodu

Rowery i skutery są szczególnie popularne w dużych miastach. To sposób na ominięcie korków. Sprawdź, czy przedsiębiorca może zakup skutera czy roweru ująć w kosztach uzyskania przychodu.

 

Zakup roweru a podatek VAT

Rower może służyć przedsiębiorcy jako środek transportu. Jeśli będzie wykorzystywany do dojazdów do klientów, kontrahentów czy urzędów przy załatwianiu spraw firmowych, to nie ma przeszkód by od takiego zakupu odliczyć podatek VAT. Taki sposób postępowania potwierdzono w interpretacji indywidulanej nr 0114-KDIP4-2.4012.386.2022.3.MC.

Takie uprawnienie przysługuje czynnym podatnikom VAT. Natomiast podatnicy zwolnieni z VAT nie mają możliwości odliczenia tego podatku. W tym wypadku w kosztach uzyskania przychodu wykazują wartość zakupu w kwocie brutto.

Na etapie odliczenia VAT od zakupu roweru na firmę warto pamiętać o tym, że chociaż rower jest środkiem transportu, to w przeciwieństwie do samochodu przy użytku mieszanym można od niego odliczyć 100 % podatku VAT naliczonego przy sprzedaży. Jednak korzystanie z roweru zarówno do celów firmowych, jak i prywatnych ma swoje konsekwencje na gruncie podatku VAT.

Rower, przy którego zakupie skorzystano z odliczenia VAT powinien być wykorzystywany do działań związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Prywatny użytek takiego roweru będzie wiązał się z obowiązkiem opodatkowania podatkiem VAT każdorazowego jego wykorzystania do celów prywatnych. Taka konieczność wynika z art. 8 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT.

 

Elektryczny rower w firmie – na co uważać?

W dobie elektryfikacji transportu dużą popularnością cieszą się rowery elektryczne. To ekologiczny środek transportu, który ułatwia poruszanie się w zakorkowanych centrach miast. Za jego użyciem przemawia to, że w wielu miejscach wyznacza się nowe ścieżki rowerowe czy strefy przyjazne rowerzystom.

Jednak przy zakupie roweru trzeba uważać na przepisy zawarte w ustawie o ruchu drogowym. Co prawda nie ma tam definicji roweru elektrycznego, ale art. 2 ust. 47 Prawa o ruchu drogowym zawiera definicję zwykłego roweru.

Zgodnie z tym przepisem rower może być wspomagany elektrycznie, ale takie wspomaganie może być załączane wyłącznie przy nacisku na pedały roweru. Jeśli sterowanie silnikiem elektrycznym odbywa się przy pomocy manetki, to nie jest to już rower.

Innym ograniczeniem wynikającym z przepisów jest prędkość maksymalna ustalona na 25 km/h.

Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie, żeby rower poruszał się szybciej, ale musi to być wynikiem pracy mięśni, a nie wspomagania elektrycznego. Zgodnie z tymi przepisami takie wspomaganie musi być odłączane po przekroczeniu prędkości 25 km/h.

Ostatnie ograniczenie to moc silnika i napięcie. Według przepisów znamionowa moc ciągła silnika roweru elektrycznego nie może być większa niż 250 W, a napięcie zasilania nie może przekraczać 48 V.

A co w przypadku, gdy rower elektryczny nie spełnia podanych wyżej ograniczeń? Wtedy zgodnie z przepisami będzie motorowerem, co ma swoje konsekwencje.

Taki pojazd musi posiadać homologację, musi zostać zarejestrowany i ubezpieczony, a podczas jazdy takim jednośladem obowiązkowy jest kask ochronny. Dodatkowo nie można nim jeździć po ścieżkach rowerowych, musi on poruszać się wyłącznie po jezdni. Nie wyklucza to jednak zakupu takiego pojazdu na firmę, jednak będą tu obowiązywać podobne zasady, jak przy zakupie skutera.

 

Skuter w działalności gospodarczej

Skuter to niezwykle zwinny pojazd, który świetnie radzi sobie w ruchu miejskim. Nic dziwnego, że niektórzy przedsiębiorcy mogą widzieć w nim alternatywę do samochodu osobowego. Dobra wiadomość jest taka, że zakup skutera może stanowić koszt podatkowy. Tak samo będzie, jeśli chodzi o wydatki związane z jego eksploatacją.

Warunkiem, jaki trzeba spełnić przy kwalifikowaniu zakupu skutera jako kosztu firmowego, jest powiązanie takiego wydatku z osiąganiem przychodów w firmie albo zachowaniem lub zabezpieczeniem ich źródła. Taki sprzęt powinien być wykorzystywany w celach związanych z prowadzoną działalnością. W razie wątpliwości ze strony urzędu skarbowego przedsiębiorca powinien mieć logiczne uzasadnienie celowości zakupu takiego sprzętu.

Przy zakupie skutera trzeba pamiętać, że według prawa taki pojazd może być motorowerem albo motorem.

Wszystko zależy od pojemności silnika oraz maksymalnej prędkości z jaką może się on poruszać. Skutery wyposażone w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm sześciennych, których konstrukcja ogranicza prędkość jazdy do 45 km/h będą motorowerami.

Tak samo traktowane są skutery elektryczne, które nie rozwiną prędkości wyższej niż 45 km/h, a ich silnik ma moc nie większą niż 4 kW.

Skutery, które nie spełniają powyższych wymagań będą traktowane jako motocykle. Ma to znaczenie z punktu prawa do odliczenia VAT. Motorowery nie są pojazdami samochodowymi, więc nie obowiązuje ich ograniczenie do odliczenia wyłącznie 50% VAT przy użytku mieszanym. Natomiast motocykle podlegają takim samym ograniczeniom w odliczeniu podatku VAT jak samochody osobowe, zarówno od zakupu samego pojazdu, jak i od materiałów eksploatacyjnych czy paliwa,

Z tego względu jeśli skuter zakupiony na firmę zgodnie z przepisami o ruchu drogowym będzie motocyklem, to pełne odliczenie podatku VAT będzie możliwe tylko przy całkowitym wykorzystywaniem tego sprzętu do celów firmowych.

Wiąże się to też z wprowadzeniem w firmie regulaminu użytkowania, zgłoszeniem pojazdu do urzędu skarbowego na formularzu VAT-26 oraz prowadzeniem ewidencji przebiegu, czyli tzw. kilometrówki.

 

Rower i skuter jako środek trwały

Od wartości zakupionego sprzętu zależy to, czy możliwa będzie amortyzacja jednorazowa. Jeśli cena roweru lub skutera będzie niższa niż 10.000 zł, to taki zakup można od razu w całości ująć w kosztach uzyskania przychodu. Natomiast jeśli wartość zakupu przekracza 10.000 zł to niezbędna będzie amortyzacja rozłożona w czasie.

Stawka amortyzacji zarówno dla nowego motoroweru, jak i motocykla wynosi 20%. Wynika z tego, że czas amortyzacji każdego nowego skutera będzie wynosić 5 lat. W przypadku zakupu używanego skutera można zastosować indywidualną stawkę amortyzacji. Jednak trzeba pamiętać, że okres amortyzacji używanego środka transportu nie może być krótszy niż 30 miesięcy. Oznacza to, że dla używanego skutera maksymalna stawka amortyzacji indywidualnej wyniesie 40%.

Na pozór obliczanie amortyzacji może wydawać się skomplikowane, ale z pomocą przychodzą programy księgowe, takie jak 360 Księgowość. W tym programie można bez problemu dodawać nowe środki trwałe.

Nie ma przy tym znaczenia czy są to środki nowe kupione na fakturę, czy używane zakupione np. na umowę kupna-sprzedaży. Po przyporządkowaniu roweru czy skutera w ewidencji środków trwałych do odpowiedniej grupy środków trwałych program automatycznie wyliczy amortyzację.

Co ciekawe, posiadanie samochodu firmowego nie wyklucza odliczenia VAT od zakupu skutera czy roweru. Jeśli oba te środki transportu będą wykorzystywane do celów działalności gospodarczej to wydatki poniesione na ich zakup można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Uzasadnieniem posiadania zarówno samochodu, jak i wspomnianych wyżej jednośladów, może być to, że auto służy do dalszych podróży, natomiast na krótkich dystansach wykorzystuje się rower lub skuter.

Innym powodem może być pogoda. Podczas zimowej aury przedsiębiorca może korzystać z samochodu, natomiast w cieplejszej części roku jednoślady służą jako alternatywny, firmowy środek transportu.

 

Wydatki na rower i skuter w kosztach uzyskania przychodu

Ponieważ ani skuter, ani rower nie są wymienione w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, to wydatki zarówno na ich zakup, jak i na ich utrzymanie będą stanowić koszt podatkowy, o ile służą one jako środek transportu w firmie.

Do takich wydatków może się zaliczać serwis tych jednośladów, urządzenia zabezpieczające przed kradzieżą czy ubezpieczenie OC skutera.

Warto przy tym zauważyć, że co do zasady wydatki na zakup odzieży ochronnej czy kasku, zarówno w przypadku roweru czy skutera, nie będą stanowić kosztu uzyskania przychodu.

Jest tak dlatego, że urzędy skarbowe stoją najczęściej na stanowisku, że takie zakupy mają charakter wydatku prywatnego, wobec czego nie można ujmować ich w kosztach firmowych.

Jeśli ktoś chciałby zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodu, to powinien wystąpić o wydanie interpretacji indywidualnej.

 

Artykuł przygotowany przez specjalistę Jakuba Chmieleckiego


Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!

do 6 miesięcy od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.

Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.