Prowadzenie działalności gospodarczej to wyzwanie. Tym bardziej jeżeli firma rozlicza się z fiskusem w oparciu o księgi rachunkowe.
Lista wymogów jest tak długa, że ciężko ją spamiętać nawet księgowym z wieloletnim stażem. Jedną z pozycji znajdującej się na tej liście jest obowiązek utworzenia rezerw w ewidencji.
Jeżeli przedsiębiorca nie ma pewności co do wymagalności danego zobowiązania, powinien zabezpieczyć się finansowo, na wypadek gdyby okazało się, że jednak istnieje obowiązek zapłaty. Takie działanie z kolei wymaga zarejestrowania tego w dokumentacji księgowej.
Rezerwa w księgach rachunkowych ma na celu w szczególności zabezpieczenie przedsiębiorcy przed wystąpieniem potencjalnego ryzyka gospodarczego.
Rezerwy w księgach rachunkowych – co na to ustawa?
Rezerwa w księgach rachunkowych jest instytucją uregulowaną w art. 35d ustawy o rachunkowości. Zasadą jest, że w wyniku finansowym, bez względu na jego wysokość, należy uwzględnić rezerwy na znane przedsiębiorcy ryzyko, grożące straty oraz skutki innych zdarzeń.
Jak głosi wspomniany przepis — rezerwy tworzy się na:
- pewne lub o dużym stopniu prawdopodobieństwa przyszłe zobowiązania, których kwotę można w sposób wiarygodny oszacować, a w szczególności na straty z transakcji gospodarczych w toku, w tym z tytułu udzielonych gwarancji, poręczeń, operacji kredytowych, skutków toczącego się postępowania sądowego;
- przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją, jeżeli na podstawie odrębnych przepisów jednostka jest zobowiązana do jej przeprowadzenia lub zawarto w tej sprawie wiążące umowy, a plany restrukturyzacji pozwalają w sposób wiarygodny oszacować wartość tych przyszłych zobowiązań.
Omawiane rezerwy zalicza się odpowiednio do pozostałych kosztów operacyjnych, kosztów finansowych lub strat nadzwyczajnych, zależnie od okoliczności, z którymi przyszłe zobowiązania się wiążą.
Rezerwy – jak je zdefiniować?
Rezerwy w księgach rachunkowych – czym one są? Definicję legalną znajdziemy w ustawie.
Zgodnie z nią rezerwy to zobowiązania, których termin wymagalności lub kwota nie są pewne. Rezerwy powinny być tworzone na znane przedsiębiorcy lub spodziewane ryzyko, którego zaistnienie może spowodować istotny deficyt w jego majątku, a także na grożące straty związane z prowadzoną działalnością lub odzwierciedlające negatywny wpływ otoczenia na jego kondycję finansową i majątkową.
Można zatem stwierdzić, że rezerwy stanowią pewien rodzaj zobowiązań, z tym że nie są one jednoznacznie określone, a podlegają szacowaniu przez samego przedsiębiorcę.
Również w doktrynie zostało stworzone wyjaśnienie pojęcia „rezerwy”. Według niego rezerwy są efektem księgowym procedur identyfikowania i szacowania różnych rodzajów ryzyka.
Rezerwy świadczą o konieczności i celowości pomiaru nie tylko takich wielkości wpływających na sytuację finansową i majątkową podjętego działania, które można łatwo ustalić na podstawie dokumentacji źródłowej, lecz także prawdopodobnych szacunkowych wielkości ewentualnych kosztów i strat związanych z podjętą działalnością (por. red. Nowak 2023, wyd. 3/Adamek-Hyska, art. 35d RachunkU).
Kiedy należy utworzyć rezerwy w księgach rachunkowych?
Rezerwy są zobowiązaniem o charakterze orientacyjnym. Przedsiębiorca nigdy nie ma pewności czy przewidywane zdarzenie się ziści i czy „zamrożone” środki okażą się przydatne.
Wskazuje się jednak okoliczności, w których przedsiębiorca mimo wszystko powinien utworzyć rezerwy w księgach rachunkowych.
Jest tak, gdy:
- na przedsiębiorcy ciąży istniejący obowiązek wynikający ze zdarzeń przeszłych;
- prawdopodobne jest, że wypełnienie tego obowiązku spowoduje wykorzystanie już posiadanych lub przyszłych aktywów przedsiębiorstwa;
- można dokonać wiarygodnego szacunku kwoty tego obowiązku.
Należy uznać, że powyższe przesłanki warunkują utworzenie rezerw. Szczególnie istotny jest warunek związany z możliwością dokonania rzetelnego i miarodajnego szacunku.
Bez niego jakiekolwiek zabezpieczanie środków nie ma logicznego uzasadnienia.
Jeżeli wysokość potencjalnego zobowiązania nie jest znana i w ogóle możliwa do wyliczenia, należy potraktować je jako zobowiązanie warunkowe, które nie ujmuje się w ewidencji bilansowej.
Wszystkie niezbędne operacje księgowe wykonasz w programie 360 Księgowość
Załóż darmowe konto
Rejestracja darmowego konta zapewnia dostęp do w pełni funkcjonalnej wersji programu (nie jest to wersja demonstracyjna), z której możesz korzystać przez 6 miesięcy. W tym okresie wprowadzisz do 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 poleceń księgowania, jeśli prowadzisz pełną księgowość.
Rozpocznij już teraz!
Na co przeznacza się rezerwy?
No cóż, rezerwy przeznacza się na przyszłe zobowiązania niepewne. Zobowiązania te ciężko byłoby jednoznacznie skatalogować. Jest ich bowiem cała masa i próba tworzenia ich jednej listy nie miałoby większego sensu.
Są jednak takie zdarzenia, które obligują przedsiębiorcę do stworzenia rezerw.
Chodzi tu o:
- odroczenie podatku dochodowego;
- świadczenia emerytalne i podobne;
- pewne lub prawdopodobne straty z operacji gospodarczych będącej w trakcie realizacji;
- udzielone gwarancje i poręczenia;
- operacje kredytowe;
- toczące się postępowanie sądowe (np. przeciwko przedsiębiorcy wniesiono pozew o zapłatę);
- przyszłe zobowiązania spowodowane restrukturyzacją;
- przeprowadzenie w zakładzie kontroli, która wykaże niedostosowanie technologii produkcji do wymogów prawa;
- wyrządzenie przez przedsiębiorcę szkód w środowisku naturalnym lub innym;
- niedotrzymanie terminu wykonania zamówienia, zawartego w bieżącym okresie a realizowanego po dniu bilansowym, co spowoduje obniżenie ceny.
Jak księguje się rezerwy?
Jak już zdążyliśmy zauważyć, o tym czy przedsiębiorca w ogóle będzie musiał utworzyć rezerwy decyduje szereg okoliczności, które mogą nastąpić lub też nie.
Aby ocenić, czy rezerwy powinny się znaleźć w księdze rachunkowej przedsiębiorcy, trzeba wziąć pod uwagę prawdopodobieństwo konieczności wykonania świadczenia w przyszłości, co z kolei spowoduje zmniejszenie wartości aktywów przedsiębiorcy.
Ważne! W księgach ewidencjonuje się rezerwy, których kwoty można ustalić w sposób miarodajny. Wartość podlega pod jedną z metod szacowania.
Rezerwy w księgach rachunkowych ewidencjonowane są na koncie 841-Rezerwy.
Po stronie „Ma” ujmuje się wszelkie operacje związane z tworzeniem rezerw lub zwiększaniem ich wartości.
Natomiast w sytuacji rozwiązywania rezerw lub zmniejszania ich wartości księguje się je po stronie „Wn”.
Artykuł przygotowany przez naszego specjalistę Radosława Pilarskiego
Usprawnij swoją pracę,
dołącz do nas!
Aż do 6 miesięcy od daty utworzenia konta możesz wprowadzić 100 faktur sprzedaży, 100 faktur zakupu oraz 100 Poleceń Księgowania w bezpłatnej wersji programu.
Po osiągnięciu limitu ilości dokumentów lub upływie limitu czasu dla wersji darmowej podejmiesz decyzję o zakupie pierwszej licencji.